משחקים הבוקר ממהר לי הגיטרה של גבע משקפי התכלת של איילת

 

yaels-songs-icon

 

הַבֹּקֶר מְמַהֵר לִי - מְשַׂחֲקִים

 

 

 

פעילות בעקבות הספר

 

 

"הבוקר ממהר לי" - מתאים לפעילות בנושאים:

  • יום המשפחה...
  • "הבוקר", "היום שלי"...
  • "חלומות בהקיץ"...
  • הקניית הרגלים והצבת גבולות בתחומים שונים...
  • הכרת הצבעים וערבוב צבעים...
  • הקשת כתופעת טבע...

 

 

 

הצעה לפעילות בעקבות הספר בגן, בכתה א', בפתיחת הספריה (גם בהשתתפות הורים). לחץ כאן >>

 

 

בואו לשחק!

  

פאזל >>

>>
ספר משחק >>
השעון >>

 

   

 

_______________________________________________________

 

פאזל

 

הבוקר ממהר לי

 

 

 

בחזרה לראש הדף

_______________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

אִמָּא מְמַהֶרֶת, אַבָּא מְמַהֵר-
אִי אֶפְשָׁר לָעֲבוֹדָה לְאַחֵר!

הוֹרָיו שֶׁל רוֹן בַּמִּטְבָּח כְּבָר מְחַכִּים,
הוּא וְהַקֶּשֶׁת- בִּשְׁלַל צְבָעִים מְשַׂחֲקִים.

 

 

קֶשֶׁת

 

הַקֶּשֶׁת הִיא חֲצִי מַעְגָּל רַב-צְבָעִים, שֶׁרוֹאִים אוֹתוֹ לִפְעָמִים בַּשָּׁמַיִם, בִּזְמַן שֶׁיּוֹרֵד גֶּשֶׁם וְהַשֶּׁמֶשׁ גְּלוּיָה.
צִבְעֵי הַקֶּשֶׁת הֵם: אָדֹם, כָּתֹם, צָהֹב, יָרֹק, כָּחֹל וְסָגֹל.

 

 

 

הָכִינוּ לְעַצְמְכֶם קֶשֶׁת בִּשְׁלַל צְבָעִים.

 


הֶחֳמָרִים הַדְּרוּשִׁים:

  • צַלַּחַת נְיָר גְּדוֹלָה - חַד פַּעֲמִית
  • נְיַר קְרֶפּ בִּצְבָעִים:
    אָדֹם, כָּתֹם, צָהֹב, יָרֹק, כָּחֹל וְסָגֹל.
  • דֶּבֶק אוֹ מַכְלֵב (שַׁדְכָן)
  • מִסְפָּרַיִם

 

הוֹרָאוֹת הַהֲכָנָה:

  1. גִּזְרוּ רְצוּעוֹת שֶׁל נְיַר קְרֶפּ בְּרֹחַב שֶׁל שְׁלוֹשָׁה ס"מ וּבְאֹרֶךְ שֶׁל שִׁשִּׁים עַד שִׁבְעִים ס"מ.
  2. גִּזְרוּ אֶת חֶלְקָהּ הָאֶמְצָעִי שֶׁל הַצַּלַּחַת.
  3. הַדְבִּיקוּ אוֹ הַדְּקוּ אֶת הָרְצוּעוֹת לְחֶלְקָהּ הַחִיצוֹנִי שֶׁל הַצַּלַּחַת,לְפִי סֵדֶר הַצְּבָעִים:
    אָדֹם, כָּתֹם, צָהֹב, יָרֹק, כָּחֹל, סָגֹל.
  4. הַכְנִיסוּ יָד לְתוֹךְ הָעִגּוּל שֶׁיְּצַרְתֶּם מֵהַצַּלַּחַת.
  5. נַפְנְפוּ כְּשֶׁהַצַּלַּחַת בְּיַדְכֶם וְרוּצוּ עִם הַקֶּשֶׁת הַמְּרַגֶּשֶׁת...

 

 


 

 

בחזרה לראש הדף

 

 

 

 

 

_____________________________________________________

 

ספר משחק: הבוקר ממהר לי...

 

 

 

 

הוראות הרכבה

 

 

חשוב:

 

הקפידו לקרוא הוראות אלה עד הסוף לפני תחילת העבודה! רק לאחר מכן, כאשר הכל ברור, התחילו במלאכה ותהנו מהאתגר - התוצאה תצדיק את המאמץ.

העזרו באיור המצורף, המתאר את נקודות החיבור בין חלקי הדגם.

 

 

 

כלים וחומרים דרושים:

 

שני גליונות קרטון ביצוע (ניתן להשיג בחנויות לכלי כתיבה)

סכין חיתוך יפנית (לשימוש המבוגרים בלבד!)

משטח חיתוך

סרגל מתכת (לחיתוך ישר)

מספרים (תחליף לסכין החיתוך)

נייר דבק מיסוך (מסקינגטייפ) ברוחב 4 ס"מ

דבק מסוג מעולה (כגון סטיק UHU) או דבק אלבומים

גיליון אחד של בריסטול.

 

 

 

שלב ראשון - הכנת התמונות:

 

הדפיסו את כל העמודים משני החלקים המצורפים במדפסת צבע, על דפים בגודל A4.

חתכו בסכין יפנית או מספריים את כל הקוים הישרים - הקפידו לחתוך על קוי הסימון בכל החלקים.

הערה: אם משתמשים בסכין יפנית, ניתן להעזר בסרגל מתכת ולחתוך על משטח חיתוך.

 

 

להדפסת החלק הראשון של הדגם, לחצו כאן >>

 

להדפסת החלק השני של הדגם, לחצו כאן >>

 

 

 

 

שלב שני - חיתוך קרטון הביצוע:

 

הניחו את החלקים שהודפסו ונחתכו על גבי גליון קרטון הביצוע, וסמנו בדיוק את הגודל הרצוי של כל חלק לפי הפירוט הבא:

  1. ארבעה חלקים לצורך הכנת הלוחות האנכיים לקירות - ראו בתמונה של הדגם המושלם.
  2. ששה חלקים לצורך הכנת המשטחים - כל קטע מורכב משני משולשים - סה"כ שלושה קטעים.

הערה: הבריסטול משמש להדבקה של הקשת ושל דמויותיהם של רון הארנבון והוריו.

 

 

 

שלב שלישי - הרכבת הדגם:

 

 

הערה חשובה:

 

הרכבת הדגם חייבת להעשות לפני הדבקת התמונות על הלוחות מקרטון הביצוע.

  1. הרכבת הדגם מתבצעת באמצעות נייר דבק מיסוך בלבד.
  2. יש לחבר תחילה את כל החלקים של הקירות האנכיים - החלקים הריבועיים שנחתכו קודם לכן.
  3. כל לוח "קיר" יחובר אל הלוח הצמוד אליו באמצעות פס נייר דבק, כך שבסוף השלב הזה יהיו בידנו ארבעה לוחות, המחוברים זה לזה כל אחד משני צדיו, מלבד שני הלוחות החיצוניים.
  4. יש לסגור את "הספר" שנוצר בחיבור בשלב 3 לעיל, ולאחר מכן להדביק בפס נייר הדבק את שני הלוחות החיצוניים וליצור "גבית" כשל ספר. כדאי לבדוק, שבסיבוב מלא של שני הלוחות החיצוניים הם יגשו אחד אל חברו ללא הפרעה ויצמדו זה לזה, כאשר שני הלוחות שנותרים הם חופשיים לפי שעה.
  5. עתה, יש להדביק את הקצוות הישרים של המשולשים - כל אחד אל לוח אנכי אחד. חשוב לשים לב, שלכל לוח אנכי מתחברים שני משולשים בתחתית, כאשר כל אחד מהם "מתקפל" לצד הנגדי.
    הערה חשובה: לכל אחד משני הלוחות החיצוניים - דהיינו "הכריכה", מחובר משולש אחד בלבד, כשהוא "מתקפל" פנימה. שימו לב, שההדבקה בשלב זה היא תמיד בחלקו העליון של המשולש, ואל חלקו הקדמי - תחתון של הלוח האנכי.
  6. בשלב זה אנו מחברים את המשולשים האחד אל משנהו. חשוב לשים לב, שהמשולשים מיועדים להתקפל כלפי מעלה כאשר אנו מעוניינים לקפל את הדגם. לכן, הדבקתם של כל זוג משולשים בנייר הדבק מתבצעת מלמטה - מתחת למשולשים. כדאי לבדוק שהפעולה התבצעה נכון לאחר השלמת ההדבקה של שני המשולשים הראשונים זה לזה. פעולה זאת משלימה את שלב הרכבת הדגם הבסיסי. לפני המעבר לשלב הבא, יש לבדוק שהדגם מונח יציב על השולחן, ושניתן לקפלו על ידי אחיזה של שני לוחות ה"כריכה" וסיבובם האחד מול השני עד להפגשתם כאשר יתר חלקי הדגם מתקפלים ביניהם והמשולשים מתקפלים כלפי מעלה. יש "לעזור" למשולשים להתרומם מעט בתחילת שלב הקיפול.

 

 

שלב רביעי - ציפוי הלוחות בתמונות:

הערה חשובה:

 

כדי למנוע מבוכה ובלבול, יש לסמן על כל לוח בעפרון את התמונה המיועדת להדבקה עליו. פעולה זאת חשובה, בגלל שקיים רצף בין החלקים השונים של הדגם, ועלול להווצר מצב של אי-התאמה במקרה של הדבקה לא נכונה. כמו כן, לכל קטע בדגם יש להתאים את תמונות המשולשים של התחתית שלו: משולשי המים מתחברים אל האגם, משולשי רצפת העץ מתחברים אל רצפת העץ בחדרו של רון ומשולשי הגינה והדרך מתחברים אל חצר ביתו של רון הארנבון.

יש למרוח בדבק אלבומים את המשטח המיועד להדבקה על לוח קרטון הביצוע, האנכי או המשולש, להגיש אליו את התמונה המתאימה לפי הסימון בעפרון שסומן קודם לכן, וללחוץ לצורך השגת הדבקה טובה ורצופה.

 

 

הערה: כדאי להגיש את התמונה תמיד אל הקו בו היא אמור להתחבר אל התמונה הצמודה אליה בלוח האנכי או בלוחות המשולשים.

 

 

 

 

 

שלב חמישי - הרכבת הקשת:

  1. יש לגזור את הקשת - מספיקה אחת מתוך השתיים שהודפסו - את השניה שמרו כרזרבה למקרה שהראשונה תתבלה.
  2. יש להדביק את הקשת על קרטון ביצוע ולגזור את הקרטון לפי קוי המתאר של הקשת.
  3. יש לחתוך מאחור בזהירות כדי שניתן יהיה לקפל את הרגלית ובנקודת החיבור ללוח בצד בו הקשת מודבקת ל"מפל המים". כמו כן, בכדי שניתן יהיה לקפל את הדגם, יש לחתוך בחלק האחורי של הקשת את קרטון הביצוע כך, שניתן יהיה לקפל את הקשת ולהצמידה אל הלוחות בזמן קיפול הדגם. תכנון נקודת החיתוך חשוב כדי להשיג קיפול נכון. חשוב לזכור, שאין להדביק את הרגלית למשולש התחתון - "האגם" - אלא להניחה עליו בלבד.

 

במקרה של הסתבכות או מבוכה, נשמח לענות על שאלות - רצוי לשאול לפני הדבקת התמונות על הקרטון...

אם נתקלתם באי הבנה בהוראות ההרכבה, נשמח לקבל את הערותיכם ונתקן לפי הצורך.

אנא צלמו את הדגם שבניתם, ושלחו אלינו - אנו נשמח להציגו באתר.

 

לאחר הקיפול, ספר המשחק יראה כך:

 

 

בחזרה לראש הדף

 

 

_______________________________________________________

 

השעון וסדר היום

 

הקליקו על השעון ותגלו...

(הגדילו את החלון שנפתח, שימו לב לתצוגה הספרתית והאנלוגית, ולכך שהמחוגים משתהים מעט בכל שעה)

 

 

 

 

   
 

   
   

 

בחזרה לראש הדף

 

 

_______________________________________________________

 

פעילות בעקבות הספר הַבֹּקֶר מְמַהֵר לִי / יעל סתת © לפתיחת ספריה ולעידוד הקריאה  

 

הספר "הבוקר ממהר לי" מתאים לפתיחת הספריה, בגן הילדים ובכתה א' (גם במסיבה בה משתתפים ההורים).

 

כתה א' - עידוד הילדים לקריאה

למורות כתה א', להלן מוצג שכתוב לספר "הבוקר ממהר לי". תהליך הפעילות ותוצאותיו מהנים מאוד ומעודדים רצון לקריאה!

השכתוב מתאים לשלב ההתחלתי של הקריאה, לקוראים בקמץ-פתח.

הסיפור המשוכתב מתאים לארבע תמונות רצף מתוך הספר והוא מחולק לארבעה חלקים (בתים).

 

הילדים מקשיבים לקריאת הספר ומתיחסים אליו.

הילדים צובעים את ארבע התמונות (או את חלקן... וחוזרים אל הצביעה, מאוחר יותר).

 

כל ילד מקבל דף עם הסיפור הקצר: מומלץ לקרוא פעם אחת בפני התלמידים את הסיפור, לסמן מספרים מתאימים לחלקי הסיפור ולאיורים (לתמונות הרצף).

בהמשך, מומלץ לגזור ולהדביק בספרון העשוי משני דפי A4 מקופלים ו"משודכים".

 

עם מעט עזרה ותיווך, יוכלו הילדים לקרוא ולהנות מהיצירה שלהם.

ילדים שירצו, יוכלו לכתוב סיפור משלהם לכל תמונה...

 

זהו סיפור על בוקר במשפחה:

ספר המציג את ניגוד האינטרסים שבין ההורים לבין הילד הצעיר בבוקר, כאשר ההורים ממהרים לצאת לעבודה והילד "לוקח לעצמו" את הזמן...

בהומור, בחרוזים, ובאיורים מרהיבים עובר החלק הקריטי של הבוקר: "אמא ממהרת, אבא ממהר – אי אפשר לעבודה לאחר"...

רון הארנב התעורר רק עכשיו – משימה קשה מוטלת עליו:

אמא ממהרת, אבא ממהר והוא צריך להתארגן מהר. הוא חולם בהקיץ, כשבמראה הוא מציץ:
בעודו על משחת השיניים חותר למרחקים, הוא והקשת בשלל צבעים משחקים.

 

לחזור למציאות הוא נקרא – ההורים ממהרים, אין ברירה!

 

 

בעקבות קריאת הספר, יוכלו הילדים לספר על "הבוקר הממהר שלהם".

 

·        דף עם תמונות ברצף לסיפור - להדפסה לחצו כאן.

 

 

 

·        תקציר לארבע התמונות, לרמה של תחילת כתה א' (להדפסה לחץ כאן):

 

 

 

 

כל ילד יוכל להכין ספרון משני דפי A4 מקופלים ו"משודכים" עם הסיפור המצויר והמשוכתב.

ילדים יכולים לנסות ולכתוב בעצמם. (או בעזרת ההורים, שיכולים להרגיש כילדים ולהשתתף גם בצביעה. מנסיוני, הם אוהבים ונהנים מכל רגע כזה).

 

·        דף עם הדמויות - לצביעה ולהדבקה על מקלות ארטיק, להמחזת הספר (להדפסה לחץ כאן):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        דף צביעה נוסף: ארוחת הבוקר של המשפחה (להדפסה לחץ כאן):

 

 

 

·        שני דפים מורכבים לצביעה, לגזירה ולהדבקה (שני חלקים של היצירה) - לבנית הסירה מכלי הרחצה של רון, גיבור הספר.

    (הדפים מתאימים לעבודה בקבוצה שבה הורים וילדים עובדים במשותף).

    המפרש נראה תלת מימדי. על שמינית בריסטול מרכיבים את הסירה, לפי השלבים הכתובים בספר, ומקשטים את הרקע (להדפסת הקובץ הראשון של הסירה לחץ כאן והקובץ השני כאן):

 

תמונה ראשונה:

 

 

 

 

 

 

 

תמונה שניה: 

 

 

תמונה של הסירה המורכבת:

 

 

 

·        אפשר להגדיל את התמונה של תיבת המכתבים ולשלוח לרון מכתב, או לצייר לו ציור...

 

 

 

 

 

 

בחזרה לראש הדף

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כל הזכויות שמורות ליעל סתת 2007 ©